Nederland is een treurig kampioen

Belachelijk. Is vandaag besteld, morgen in huis niet gewoon totaal overbodig? Alle verpakkingen en de bende busjes die door de steden rondrijden... En dat allemaal voor kleding die de consument een dag later weer terugstuurt.

Leesduur: 3 minuten.

Mede door de constante stroom reclame die overal vandaan op ons af wordt gevuurd heeft online shoppen een vlucht genomen.

‘Elk jaar worden er alleen al in Nederland 400 miljoen pakketten bezorgd. Veel van die pakketten gaan retour afzender, want we bestellen voor het gemak verschillende maten en kleuren. En wat niet past of bevalt, gaat gewoon weer terug – bij grote webshops als Zalando en Wehkamp gaat de helft van alle bestelde kleding retour afzender.’

Belachelijk. Is vandaag besteld, morgen in huis niet gewoon totaal overbodig? Alle verpakkingen en de bende busjes die door de steden rondrijden... En dat allemaal voor kleding die de consument een dag later weer terugstuurt.

Wellicht dat in dit voorbeeld niet direct duidelijk is op welke manier het hier ‘de omgekeerde wereld’ betreft; dat komt door de gedachtegang. We zijn nu eenmaal opgegroeid in een maatschappij waarin alles vanuit consumptie-oogpunt bekeken wordt. Probeer er nu eens vanuit het minimalistische gedachtegoed naar te kijken. We hebben ervoor gezorgd dat bijna alles – van een plak kaas tot een ijskast en van een enkel potlood tot aan een scooter – thuisbezorgd kan worden, wanneer en zo snel we maar willen. Maar is dit wel een zegen? We sluiten ons op in onze huizen, kleine winkels moeten de eindjes aan elkaar knopen en in plaats van gepaste moeite doen om iets aan te schaffen kunnen we met een ondoordachte, moeiteloze druk op de knop onze eigen portemonnee pijn doen en die van een multimiljonair spekken. Dit systeem gaat ten koste van alles, behalve van onze gemakzucht.

Als je vanuit het minimalistische gedachtegoed naar het huidige stelsel kijkt, hebben we eigenlijk maar twee dingen verkeerd aangepakt, en dat zijn meteen de grootste voorbeelden van de omgekeerde wereld waarin wij leven:

1. De vooruitgang wordt niet gemeten aan de hand van gezondheid en tevredenheid, maar aan de hand van economische groei.

2. Tegelijkertijd wordt de economie niet gestuurd door gezond verstand, maar door winstmaximalisatie.

Zodra we het doel waar we naartoe willen werken veranderen, verandert alles. Juist waar we vol trots de ene kant opzouden moeten sturen, varen we sneller dan ooit de tegenovergestelde richting op. We kunnen en mogen dit niet afdoen met het is nu eenmaal zo.

#WIJWILLENGEENKAMPIOENMEERZIJN

Deze tekst is geleend uit het boek Als gezond verstand koning was, passend bij ons laatste #wijwillengeenkampioenmeerzijn project.