Een groene bank is een eis.

Doe iets met die woede. Stap over naar een groene bank en spreek je verzekering en pensioenfonds aan op hun absurde investeringen. Geen gehoor, of krijg je met vervuilende groene verf geschilderd gelul? Stap over.

Tekst: Dennis Storm
Leestijd: 5 minuten
Gepubliceerd: 14 april

Stelling: Goede doelen, met name groene goede doelen, moeten hun bankzaken regelen met een groene bank.

Maar liefst 96% van de kaketoes is het hiermee eens.

Dit is een veelzeggend percentage en na enig onderzoek blijkt ook deze uitkomst toch vooral de denkwijze en standpunten van de nieuwe generaties te bevestigen.

In een eerder vragenonderzoek van Club Kakatua kwam al naar voren dat de nieuwe generaties niet bang zijn om de vinger op de zere plek te leggen als het gaat om het wel of niet afschrikken van mensen wanneer misstanden jegens de natuur en planeet aan bod komen. Hiermee verpulverden ze de aanname van oude instanties dat de weg naar een groene toekomst er een van een aanpak met fluwelen handschoentjes is.
Net als de eerder benoemde conclusie zou je ook deze uitkomst van het onderzoek kunnen zien als simpelweg een hardere stellingname van ‘het volk’, maar dat is te kort door de bocht. Er schuilt namelijk nogal veel onderliggend leed achter deze stellingname, ze is niet alleen op een gevoel van eerlijkheid gebaseerd, maar komt ook voort uit jarenlang opgebouwde frustratie, woede en onmacht.

De nieuwe generatie eet geen vlees, gaat in tegen fast-fashion, maakt zich ongelofelijk druk om haar eigen directe toekomst, lijdt aan eco-anxiety en volgt in alle liefde een studie a la circulaire economieën in de absolute hoop dat ze de problemen veroorzaakt door voorgaande generaties kan gaan oplossen. En ondertussen pompen de gevestigde instanties om haar heen massaal miljarden in bedrijven die de natuur vernietigen.

En hoe hard je ook brult, niemand lijkt te luisteren. Niemand lijkt je serieus te nemen en niemand lijkt de o zo overduidelijke noodzaak te zien. Ondertussen zie je de ene na de andere greenwash campagne voorbijkomen, alsof wij niet doorhebben dat deze campagne compleet gelul voor de bühne is. En in de hoop dat íemand van die instanties dit leest, zeg nou eens eerlijk, hoe denk je zelf dat de nieuwe generatie over jou en de multinational waar je voor werkt denkt? Mocht je ervan uitgaan dat het wel meevalt, dat doet het niet. Voor de nieuwe generatie met hoop op een betere toekomst zijn de grote jongens achter de vervuilende multinationals de absolute boeven van deze tijd.

Terug naar de groene doelen en hun keuze om wel of niet met een groene bank te werken:

We hebben contact opgenomen met meerdere grotere stichtingen en hen gevraagd naar hun keuze voor al dan niet een groene bank. De beweegredenen kunnen niet meer uiteenlopen en zijn typerend voor het vraagstuk. De ene zegt inderdaad een paar jaar geleden overgestapt te zijn naar een groene bank, omdat de vervuilende bank niets bleek te doen om het tij te keren. Tegelijkertijd zijn er ook organisaties die juist de tegenovergestelde weg hebben bewandeld, met als reden: zo kunnen wij van binnenuit veranderingen teweeg brengen. Het ruikt verdacht veel naar Cowspiracy, maar laten we ons puur op het positieve scenario van de beweegreden richten: als bank X dit jaar zeventien miljard investeert in vervuilende bedrijven en het jaar daarop, wellicht dankzij de van binnenuit opgevoerde druk, zestien miljard. Is dat dan winst? Het is namelijk alsnog zestien miljard te veel. En dan kun je zeggen; als dat tempo vol te houden is, en ze ondertussen alle miljarden die al eerder geïnvesteerd zijn uit de vervuilende industrie onttrekken, dan zijn ze over zestien jaar toch ook op zijn minst neutraal? Niet alleen klinkt dit als een haast onmogelijke opgave, het is ook gewoon te laat. De strategie doet simpelweg geen eer aan de noodzaak.

Mijn inziens, en getuige de 96% die het met de stelling eens is ben ik daar niet de enige in, moet men vandaag nog kleur bekennen. De handen schudden en samenwerken met gelijkgestemden en de eigenwijze, egoïstische directeuren, managers en hun organisaties pas helpen wanneer ze oprecht en zonder omwegen een toekomstbestendige koers willen varen. Al jaren krijgen vervuilende banken, verzekeraars en pensioenfondsen de kans om het beter te doen. Om daadwerkelijk de daad bij het woord te voegen en mee te helpen aan een groenere toekomst in plaats van deze te plunderen en vernielen, puur omdat het nu eenmaal lekker verdient op de korte termijn. Wil je ook maar íets te maken hebben met zo’n bedrijf?

De vraag is ook wat beter werkt: kiezen voor een vervuilende bank, met het argument dat er dan wellicht van binnenuit iets verandert kan worden, daarmee het publiek de boodschap gevende dat het allemaal vanzelf wel goed komt? Of zou het beter zijn om juist over te stappen naar een groene bank, met de bijbehorende boodschap naar het publiek dat de vervuilende bank niet wil luisteren, de noodzaak niet erkent, en dat aanhaken bij één van de banken die de groene zaken wel op orde heeft de enige juiste keuze is?

Trek zelf je conclusies. En doe iets met die woede. Stap over naar een groene bank en spreek je verzekering en pensioenfonds aan op hun absurde investeringen. Geen gehoor, of krijg je met vervuilende groene verf geschilderd gelul? Stap over.

Het is tijd om kleur te bekennen.

---

Met dank aan World Animal Protection voor het delen van de video's.
Fan van de club? Kijk eens naar onze op dit moment lopende projecten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.