Show your swag

Het uitdelen van swag producten lijkt goedkoop maar het vraagt behoorlijk wat van onze planeet. Productie van deze producten vereist het extraheren van grondstoffen en het uitspuwen van opwarmende broeikasgassen in de atmosfeer. En dat allemaal om een bedrijfslogo in je gezicht te drukken.

Waarom een sleutelhanger als je ook swag kan uitdelen via een geplante boom in Kenia?

Janine Hofstetter.
Leestijd: 5 minuten.

De swag industrie is een fenomeen wat is ontstaan uit de drang van bedrijven om potentiele klanten en medewerkers te trekken. Denk aan met logo bedrukte producten zoals plastic water flesjes, stickers & sleutelhangers. Zacht gezegd meuk waar niemand wat aan heeft. Na even pauze te hebben gehad van alle conferenties in de tijd van een pandemie gaat ook die business nu langzaam weer op volle toeren draaien. Is er iemand die er naar uit kijkt om weer goedkope prullaria te ontvangen van bedrijven die willen laten weten dat ze oh zo cool zijn? Wij in ieder geval niet.

Het ontstaan van de swag gewoonte heeft ervoor gezorgd dat er een industrie is ontstaan die maar liefst 64 biljoen dollar aan cheap ass producten met bedrijfslogo produceert.

Grotendeels van deze bedrijven wil zo veel mogelijk mensen bereiken door zo weinig mogelijk geld uit te geven. Swag product makers maken hier gebruik van en verkopen dan ook enorm laaggeprijsde producten van enorm lage kwaliteit. Ontvangers kiezen vaak niet zelf voor het swag product waardoor het vaak wordt verspild. Er is bergen aan bewijs dat inderdaad grotendeels van deze producten in de prullenbak beland. Maar is data hier nou echt voor nodig? Hoe vaak heb jij al wel niet eens een gratis met logo bedrukte kalender, usb-stick of sleutelhanger weggegooid?

Zorgen om onze kwetsbare planeet groeien met de dag. Het uitdelen van swag producten lijkt goedkoop maar het vraagt behoorlijk wat van onze planeet. Productie van deze producten vereist het extraheren van grondstoffen en het uitspuwen van opwarmende broeikasgassen in de atmosfeer. Het grootste deel van die producten kunnen niet gerecycled worden en worden uiteindelijk dus verbrand of op stortplaatsen verstopt. En dat allemaal om een bedrijfslogo in je gezicht te drukken. Zonder daadwerkelijk te weten of het invloed heeft is het uitgeven van de swag producten een norm geworden, als concurrenten het doen, dan doen wij het ook. Omdat de swag producten industrie langzaam weer op volle toeren aan het draaien is, is nu het moment om duidelijk te maken dat er geen belang is bij deze goedkope planeet vernietigende producten.

Duurzaamheid is een van de grootste zorgen van de huidige generatie. Goedkope wegwerpproducten passen hierbij niet meer in het actuele plaatje. Om te laten zien dat mensen klaar zijn om vaarwel te zeggen tegen swag producten heeft Givsly iets bedacht. Zij halen bedrijven over om hun marketingbudget te spenderen aan donaties. Het idee is dat ontvangers een mogelijkheid krijgen om geld te geven aan een goed doel in plaats van een promo item te ontvangen. Ten slotte is het meest duurzame promotie product geen product. Bedrijven waren bang dat ontvangers een donatie niet meeslepend of gedenkwaardig genoeg zouden vinden maar onderzoeksresultaten van Givsly laten zien dat tussen de 40% en 60% van de mensen een donatie kiest over een swag product. En laat Club Kakatua hier nou perfect aan te pas komen. Met onze tastbare projecten wordt er daadwerkelijk bijgedragen aan een betere wereld en hebben mensen in je bereik dus direct invloed op het verbeteren van de planeet!

Hickey: “Many people wish they could donate more to charities, but don’t have the resources to do so, this approach allows them to support causes on someone else’s dime.”

Heb jij een bedrijf die mensen wil bereiken maar die ook bij wil dragen aan een betere wereld? Vervang je budget voor promo producten voor een donatie aan een van onze lopende projecten. Laat de mensen zelf kiezen om voor welk tastbaar project te gaan en laat zien hoe veel swag je echt hebt!

+ Bron: Fast Company