Snelle starter: papierverspilling tegengaan.

Duur:
Afhankelijk van de aanpak.

Open het gesprek over papiergebruik in je klas. Geef ze feiten over de impact van de papierindustrie. Vervolgens kun je ze vragen hoe het anders zou kunnen.

Papiergebruik, dat kan anders!


Zoals je kunt lezen in de blog ‘het alternatief voor papier’ heeft de papierindustrie een enorme impact op onze planeet. 'Nog meer zelfs dan de luchtvaartindustrie. Er zijn veel grondstoffen nodig op papier te maken, zoals bomen, water, bleekmiddel en energie. De productie en het transport zorgt voor veel vervuiling. Wist je dat papier maximaal zeven keer gerecycled kan worden? Daarbij moet er altijd verse pulp aan toegevoegd worden, waarvoor nieuwe grondstoffen, zoals bomen nodig zijn. Voor de plantage van deze snelgroeiende bomen worden natuurlijke bossen gekapt, wat een ernstige impact heeft op de biodiversiteit. Tegenwoordig werken we steeds meer digitaal en toch neemt het gebruik van papier nog steeds toe.'



Scholen zijn grootverbruikers in papier. Hoe kunnen we hier zo bewust mogelijk mee omgaan?


In de klas.


In een ideale situatie zouden we allemaal overstappen op schriften van steenpapier (zie blog). Als het schrift vol is kunnen de bladzijdes worden uitgewist en opnieuw worden gebruikt. Hoeveel schriften gebruikt een kind gedurende zijn schoolloopbaan? Schriften voor spelling, taal, rekenen, schrijven en wat kost dit? Als kinderen in groep 3 een notitieboekje van steenpapier kunnen krijgen met verschillende typen blaadjes erin; lijntjes, hokjes, blanco enzovoorts. Zouden ze hiermee kunnen doen tot en met groep 8? Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat dit een onderzoekje en een pilotklas waard is die dit gaat uitproberen!

Natuurlijk zijn er ook manieren om bewust om te gaan met het papier dat we nu gebruiken. Je zou in de klas laatjes of bakjes kunnen creëren waarin restpapier ligt. Het zou dan een gewoonte moeten worden om eerst te kijken in deze bakjes als je iets wilt gaan maken, voordat je een nieuw papier pakt. Bij mij in de klas heeft ieder kind een vouwmap waarin ze hun eigen restpapier bewaren. Dit vind ik wel prettig werken, omdat kinderen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen papiergebruik en het netjes houden van deze map. Echter, het introduceren van een dergelijk bakjessysteem of een restpapiermap zal bij de meeste kinderen niet direct leiden tot bewuster papiergebruik.

Hoe pak je dit dan aan? Laat ze een onderzoekje doen, zodat ze inzicht krijgen in het papierverbruik in de klas. Je zou ze bijvoorbeeld een periode dagelijks/wekelijks kunnen laten wegen hoeveel papier er in de papierbak terecht komt.

Open het gesprek over papiergebruik in je klas. Geef ze feiten over de impact van de papierindustrie. Vervolgens kun je ze vragen hoe het anders zou kunnen. Laat kinderen met ideeën laat komen en probeer samen uit wat voor jouw klas het beste werkt.

In de school
.

Om te beginnen zouden alle leerkrachten die graag aantekeningen op papier maken een notitieboekje van steenpapier kunnen gaan gebruiken. Als je zuinig bent op dit boekje kan het jaren meegaan. Ideetje voor in het kerstpakket?


We kunnen als leerkrachten nadenken over ons gebruik van het kopieerapparaat. Hiermee kunnen we aan de kinderen het goede voorbeeld geven ten aanzien van papiergebruik. Vaak worden opdrachten / teksten e.d. standaard uitgeprint voor alle leerlingen. Zelf probeer ik minimaal te printen, door bijvoorbeeld teksten of opdrachten per tweetal te printen. Scheelt toch alweer de helft van het papier. Ook worden er nog veel single-use kopietjes gemaakt, bijvoorbeeld de agendapunten voor een vergadering. Je zou ze er ook even bij kunnen pakken op je laptop of overschrijven in je notitieboekje van steenpapier.

En tot slot, een goede tip om fouten toch nog nuttig te laten zijn.

Foute kopieën, je kent ze wel. Bij ons op school staat er nu een bak voor foute kopieën bij het kopieerapparaat. Op vrijdag maken twee leerlingen uit mijn klas hier dan uitrekenboekjes van die de kinderen gebruiken voor rekenen. We hadden al heel snel heel veel boekjes op voorraad. Daarom verdelen we ze nu over andere klassen in de school.

En heb jij nog goede tips? Laat het ons vooral weten.

Succes!

Tessa Hoogeland

PS: Mocht dit de eerste les van de Kidsclub zijn die je in de praktijk gaat brengen, lees dan eerst even: Het begin! De sleutel voor duurzaam succes.