Duurzame Sint, les 6: ... en ieder kind!

Duur:
Duur 30 – 45 minuten.

Maak het groot, kleurrijk en aanwezig, zodat je er samen naar toe kunt werken!

Week 3 Les 6: … en ieder kind!


Lesfase: ontwerpen.

In de vorige les hebben jullie nagedacht welke onderdelen van het Sinterklaasfeest anders zou kunnen, zodat meer rekening wordt gehouden met de planeet. Tijdens deze les gaan jullie beslissen hoe jullie dat dit jaar gaan doen.

Brainstorm een fijne Sint voor ieder kind.

Geef de kinderen de volgende opdracht: schrijf op (of teken) waar het Sinterklaasfeest op school voor jou aan moet voldoen, zodat het voor jou een geslaagde dag is. Vinden kinderen dat lastig? Dan kun je ze op weg helpen door ze antwoorden te laten bedenken op de volgende vragen:

  • Wat zie je?
  • Wat doe(n) je/we?
  • Wat hoor je?
  • Wat voel je?

Inventariseer, cluster en vul deze ideeën aan op de poster van de vorige les! Het is handig om deze met een herkenbare kleur te doen, dan kan je er gemakkelijk naar terug wijzen. Dat zouden bijvoorbeeld dan woorden kunnen worden als: een bezoekje van de Sint in de klas, gezelligheid, versiering, spelletjes, snoep, cadeaus (maar laat de laatste twee vooral weg, als deze door jouw klas niet worden benoemd 😊).

Ons Sinterklaasfeest

Nu gaan jullie het Sinterklaasfeest van dit jaar echt vormgeven en beslissingen nemen. Geef aan dat de kinderen nu mogen bedenken hoe we het gaan doen: een fijn Sinterklaasfeest waarbij we zo veel mogelijk rekening houden met de planeet. Leg uit dat ze het daarna kort aan elkaar gaan presenteren en vervolgens mogen stemmen. Jij als leerkracht gaat er dan ook nog iets van vinden (de kinderen leveren input, maar jij houdt de regie) en zo komen jullie samen tot de uiteindelijke vorm.

In groepjes.

Zet kinderen in groepjes aan het werk om een concreet plan te maken van de ideeën die nu op de poster staan. Laat ze een planning maken voor de dag waarop het Sinterklaasfeest op school wordt gevierd! Hoe gaat het er uit zien? Wat gaan we doen?

Pitchen.

Ieder groepje pitcht hun ideeën voor de dag. Maak als leerkracht een overzicht van alle ideeën op het bord en nummer deze.


Stembus.

Laat kinderen stemmen (via briefjes, zodat ze elkaar niet beïnvloeden). Op wat zij het leukste idee vinden (of bijvoorbeeld 2 ideeën, afhankelijk van hoeveel ideeën er zijn).


Maak als leerkracht het uiteindelijke plan voor de dag, waarin je de ideeën met de meeste stemmen (die ook haalbaar zijn) verwerkt. Deel dit met de kinderen. Dat kan ook een paar dagen na deze les!
Laat een groepje kinderen de duurzame ideeën die jullie uiteindelijk gaan toepassen op een poster zetten. Maak het groot, kleurrijk en aanwezig, zodat je er samen naar toe kunt werken!


Deel jullie plan voor een duurzamer Sinterklaasfeest met je team en de ouders!
 Na deze les staan er twee weken in de planning voor de voorbereiding. Het hangt helemaal van jullie plan af wat dat gaat zijn.


Ik wens jullie heel veel plezier met jullie groene Sintfeest en vergeet na afloop niet om te reflecteren met je klas (les 7). Ik zou het heel leuk vinden als jullie ons laten weten hoe jullie het gaan doen!

Succes!

Tessa