Duurzame Sint, les 4. Een leven zonder speelgoed?!

Duur:
Duur 30 – 45 minuten.

In de vorige les hebben jouw leerlingen zich meer verdiept in de impact en gevolgen van consumeren. Ook hebben jullie nagedacht over de invloed van rages, reclames en ons oerinstinct op ons verlangen naar spullen. Deze les gaan de leerlingen hun fantasie, inleving en verbeelding gebruiken om zich voor te stellen hoe een leven zonder speelgoed er uit zou zien.

Week 2 Les 4: Een leven zonder speelgoed


Lesfase: dromen
.

In de vorige les hebben jouw leerlingen zich meer verdiept in de impact en gevolgen van consumeren. Ook hebben jullie nagedacht over de invloed van rages, reclames en ons oerinstinct op ons verlangen naar spullen. Deze les gaan de leerlingen hun fantasie, inleving en verbeelding gebruiken om zich voor te stellen hoe een leven zonder speelgoed er uit zou zien.

Dromen

Vraag de kinderen om hun fantasie te gebruiken. Hoe zou jouw leven er uit zien als alle kinderen in Nederland al hun speelgoed dat ze nu hebben weg moeten doen (inclusief potloden, tekenpapier, maar ook i-pad, laptop, telefoon) en jullie geen nieuw speelgoed mogen kopen of vragen? Laat ze hun ideeën verwerken op hun eigen manier, denk aan: tekenen, mindmap maken, verhaal schrijven of een gedicht maken. Indien nodig kun je kinderen op weg helpen met de volgende vragen.

- hoe ziet jouw slaapkamer er dan uit?

- wat ga je na schooltijd doen?

- welke spelletjes speel je?

- bedenk je een project waar je aan gaat werken?


Het kan echt!

Sluit de les af met één of meerdere van deze voorbeelden over leven met géén of veel minder spullen/speelgoed!


1. Vertel over de Duitse wetenschappers Rainer Strick en Elke Schubert die onderzoek deden naar hoe kinderen zich met en zonder speelgoed gedragen. Vertel over het experiment waarin ze in Duitse Kindergartens al het speelgoed weghaalden, ook de boeken en potloden. De leerkrachten mochten tijdens dit experiment ook geen spelletjes gaan doen met de kinderen of lesjes geven. In het begin verveelden de kinderen zich en wisten ze niet wat ze moesten doen. Binnen een week besloten de kinderen dat ze een wigwam wilden gaan bouwen. Toen moest de leerkracht natuurlijk wel mee, want ze wilden naar het bos om materialen te verzamelen voor de wigwam. De kinderen zijn een week lang bezig geweest met het bouwen van de wigwam. Daaromheen bouwden ze nog een heel dorpje van tafels en stoelen. Uiteindelijk bleek dat de kinderen meer zin hadden om naar school te gaan en dat ze hun creativiteit veel meer gebruikten dan voor het experiment.

Het onderzoek van Rainer en Elke zelf lezen? Je kunt het hier downloaden: 

http://www.spielzeugfreierkindergarten.de

Stel vervolgens vragen, bijvoorbeeld: Wat zou er in onze klas weg kunnen, zodat je je creativiteit meer zult gebruiken? Wat zou je er van vinden om één cadeau te krijgen voor je verjaardag en een uitje te mogen kiezen? Heb er een kort gesprekje over met je klas. 2. Bekijk dit filmpje van Wendy en Timothy die wonen in een Tiny house.

Kijk het filmpje vooral af tot het einde, daar wordt besproken of de bewoners terug zouden willen naar een normaal huis en hoe ze leven met zo weinig spullen. Stel ook hier vragen na het bekijken van het filmpje, bijvoorbeeld: Wat zou ‘tiny house’ betekenen? Wat vind je er van dat deze mensen dit zo doen? Wat vind je van het huisje? Zou je zelf in zo’n huisje willen wonen? Waarom wel of niet? Er zijn nog meer van deze filmpjes van tiny houses, zoals deze...

en deze, leuk om te kijken tijdens het fruit eten of brood eten.

3. Kijk aflevering 1: van 100-dingen op NPO-gemist (50 min) als leerkracht zelf als voorbereiding op deze les en kies hieruit stukjes om na deze les te kijken met je klas. Je kunt het ook verdelen over meerdere dagen, bijvoorbeeld tijdens het fruit eten of het brood eten. In deze aflevering gaan Xander en Sophie de Buisonjé samen met hun kinderen Dex (10 jaar) en Céla-Lynn (4 jaar) de uitdaging aan om een maand lang te leven met maar 100 dingen per persoon. Ze moeten keuzes maken: pan of Playstation, wie neemt de bank en wie de wasmachine? Wat denken ze echt nodig te hebben en wat kan wel weg? Dat gaat allemaal het huis uit! Stel vragen na het kijken van de fragmenten. Wat zou jij absoluut houden? Wat zou jij weg doen? Enzovoort.

Succes!

Tessa


Bronnen Elke Schubert & Rainer Strick (1996), Toy-free Kindergarten.

http://www.spielzeugfreierkindergarten.de/pdf/englisch.pdf


TV-serie: 100 dingen – KRO NCRV